11 dec 2019

“Goedemorgen, hartelijk welkom”, met een hand en een vriendelijke knik ontvingen gastheer Han en gastvrouw Hilair onlangs bezoekers van de Golfslag. Daar vierden cliënten, verwanten, vrijwilligers en medewerkers de opening van Golfslag nadat het dagcentrum in Zwolle was verbouwd.

Cliënten die dagbesteding hebben op de Golfslag hebben sinds een paar weken een prachtig gebouw tot hun beschikking. Er zijn ruimtes uitgebreid en alles heeft weer een fris kleurtje. Maar ook aan de manier van werken is gesleuteld. Ellen Kappert (persoonlijk ondersteuner werk) vertelde op het podium over de vijf nieuwe leerlijnen die de Golfslag voortaan hanteert. Deze zijn gebaseerd op de behoefte van een cliënt. “Iedere cliënt kan deelnemen aan een activiteit van zijn voorkeur. En ook op verschillende groepen hier. Je hebt je basisgroep en van daaruit ga je ook naar andere groepen.” Cliënt Marco bevestigde dit. “Ik werk op de Servicegroep, maar ook twee keer op de Industrie. En ik houd van handwerken. Dus dat doe ik ook.”

Feestje

“Ik vind het heel mooi geworden”, vertelde gastheer Han. Hij werkt bij Service in de spoelkeuken. “Soms doe ik ook boodschappen.” Hij genoot van de feestelijke opening waarbij de hal helemaal vol zat met geïnteresseerden. Tussen slingers en vrolijke cliënten. De buren van het Knarrenhof waren aanwezig en de vrijwilligers vierden de opening ook mee. “Ik heb maandag ook een feestje gehad”, vertelde gastvrouw Hilair. Zij werkt op de Kaarsafdeling. “Dus twee feestjes in één week.”

Knallende opening

Alle medewerkers zongen een liedje voor de groep op de melodie van ‘Hallo allemaal’ (van Juf Ank uit tv-programma De Luizenmoeder). Daarna was het tijd voor de opening. Cliënten Reni en Marco bliezen samen met bestuurder Hugo Broekman en bedrijfsvoeringspartner Kirsten van Goor op fluitjes, terwijl aan de zijkant een confettikanon afging. Kirsten: “Ik ben ontzettend trots." Daar sluit Hugo zich bij aan. “Ik hoop dat we heel erg van De Golfslag genieten met z’n allen.”

Leerlijnen Golfslag

Leerlijn 1: Kennismaken. Hierin kan een cliënt oriënteren op de activiteit. Wat houdt dat in wat hij/zij wil gaan doen. De nadruk ligt op het beleven. Idelette, een cliënt in een rolstoel, vertelde tijdens de opening met behulp van Ellen hoe ze kijkt hoe cliënten soep maken, ze ruikt alle geuren, proeft soms de soep voor en ze geniet.

Leerlijn 2: Samen Doen. In deze leerlijn leren cliënten materiaal en gereedschap kennen en gebruiken. Zoals Aziz, die vertelde: “Ik moet de groene snijplank gebruiken als ik soep maak.”

Leerlijn 3: Het oefenen van zelfstandigheid. Cliënten maken iets na. Zo snijdt Bertus groenten. Als een cliënt niet precies weet hoe je kleine stukjes moet snijden, doet iemand het voor. En liggen er altijd kleine stukken, om te kijken hoe groot je nu eigenlijk moet snijden.

Leerlijn 4: Zelfstandig uitvoeren is weer een stap verder. Cliënt Sophia vertelde trots: “Ik snijd wortels. En ik weet hoe ik mijn handen moet wassen.” Ze maakt de soep van begin tot eind helemaal zelf.

Leerlijn 5: Verdieping. Cliënt Eleanor kan zelf soep maken én helpt anderen om dat te doen.