4 feb 2020

Dat zijn werkgever blij met hem is, dat straalt van hem af. En ook Joost Bastiaan, cliënt van Frion, is ontzettend blij met zijn welverdiende contract. Hij werkte al een tijdje bij de winkel van de Technische Unie in Zwolle, maar iedereen was zo tevreden, dat  verkoopkantoor-manager Gert van Viegen hem een contract van 16 uur voor een half jaar aanbood. "We zijn hartstikke blij met Joost."

Weer of geen weer, Joost fietst vier ochtenden per week van Stadshagen naar de Hessenpoort en aan het eind van zijn werkdag weer terug. Daar werkt hij in de winkel (servicecentrum) van de Technische Unie. Hier kunnen installateurs de spullen kopen die Joost met plezier voor ze inruimt (netjes in de schappen legt). Hij doet het met veel passie en plezier en dat bleef niet onopgemerkt. "We zijn hartstikke blij met jou", zegt Eelco Bruggeman, manager servicecentrum, tegen Joost. Het contract ligt al voor hem op tafel. "Je gaf vanaf het begin aan dat je de winkel een fijne omgeving vindt. Je bent prettig in de omgang en heel open. Je vraagt veel en leert daardoor ook veel. Het resultaat is dat je nu officieel bij ons team hoort."

Alles leuk

Joost tekende het contract op dinsdag 4 februari in het bijzijn van Gert van Viegen (manager verkoopkantoor), Margreet Wassink (HR), Eelco Bruggeman (zijn leidinggevende en manager Servicecentrum) en natuurlijk zijn jobcoach van Frion: Einte Talstra. Onder het genot van een gebakje, een kop koffie, en van Einte een bos bloemen, werd er nog even gepraat na het officiële moment van tekenen. "Ik vind alles leuk hier", vertelt Joost. "Ik wil graag een inkomen verdienen en dat kan ik hier doen. Ik houd van het overzicht en de structuur die ik hier vind, maar soms ben ik te enthousiast." Eelco vult aan: "Dan vergeet hij bijna om naar huis te gaan."

"Je kunt niet meer doen dan je best, en dat doe ik"

Alles tegelijk

Eelco Bruggeman kende Frion al als klant van de Technische Unie. Hij bedacht dat er vast wel iemand werkte die de Technische Unie kon ondersteunen. Samen met Einte bekeek hij of de winkel geschikt was. En dat bleek hij te zijn. Hoewel Joost even moest inkomen. "Ja, want wat moest ik doen en wat kon ik?", vertelt Joost. "In het begin wilde ik heel veel tegelijk doen. Maar dat lukte niet. Toen heeft Einte (jobcoach) meegelopen en me geleerd hoe ik alles stap voor stap moest doen. Daarna leerde ik steeds meer."

Zelfstandiger

Eelco is blij om Joost nu officieel in zijn team te hebben. "Ik heb Joost leren kennen als een prettig persoon. Hij begroet klanten altijd heel vriendelijk. En als hij weet waar iets ligt, dan laat hij ze dat zien." Joost vult aan: "Maar voor andere vragen verwijs ik ze naar de informatiebalie. In principe ruim ik producten in." Ook Einte is meer dan tevreden. "Het is mooi om te zien hoe Joost is gegroeid. Hij is zelfstandiger geworden. Nu moeten we natuurlijk nog wel ontdekken hoe het is om te werken als je een salaris krijgt. Of er dan geen prestatiedruk ontstaat." Joost lijkt zich daar zelf geen zorgen om te maken. "Je kunt niet meer doen dan je best. En dat doe ik."

• Joost Bastiaan ondertekent zijn contract
  • Joost, tweede van rechts, met zijn team in de winkel van de Technische Unie