Toegankelijkheid Toegankelijkheid
Tekst
Contrast

Zoeken

Datalek Nedap raakt cliënten

Bij Nedap (leverancier van ONS en Caren) is een datalek geweest. Hoewel Nedap het lek snel hersteld heeft, zijn er dossiers bekeken van cliënten die gebruik maken van de Caren app. Waaronder die van een aantal Frion-cliënten. De betreffende cliënten en verwanten zijn persoonlijk op de hoogte gebracht.
Datalek Nedap raakt cliënten

De hacker is inmiddels aangehouden en er is een onderzoek gaande. Het is niet bekend of de hacker gegevens heeft ingezien of heeft kunnen verspreiden. We vragen de naasten van de betrokken cliënten alert te zijn. Dat is voor iedereen belangrijk. Wees alert op phishing mails. Dit is een manier waarop criminelen proberen gegevens of geld te stelen. Steffie legt het in makkelijke taal uit op haar site.

Verstrek nooit zomaar persoonlijke gegevens in mails afkomstig van een vreemd adres of van onbekenden met daarin een link. Kijk er samen naar en praat er samen over.Klik nooit blindelings op een link in de mail. Let ook op het mailadres. Als dat er vreemd uitziet, kun je er vanuit gaan dat het om phishing gaat. Je kunt links zelf checken via: checkjelinkje.nl. 

De gebruiker kan de beveiliging van het Caren-account verhogen door uit te loggen na het gebruik van Caren. Daarnaast helpt het om voor Caren een uniek wachtwoord te gebruiken, wat niet voor andere websites gebruikt wordt. Ook is het aan te raden om een sterk wachtwoord te gebruiken en dit wachtwoord regelmatig te wijzigen. Informatie over dit thema kunt u ook vinden op de website van Veilig Internetten.nl.