Toegankelijkheid Toegankelijkheid
Tekst
Contrast

Zoeken

Leerlingen Thorbecke presenteren inventieve protoypes voor Snoezelkamer

Van blotevoetenpad tot elektronische knikkerbaan
Leerlingen Thorbecke presenteren inventieve protoypes voor Snoezelkamer

Een blotevoetenpad voor binnen, een geprogrammeerde lichtbol die verschillende kleuren geeft, een vissenkom met ingebouwd motortje waarmee je vissen zelf kan laten bewegen... De 51 derdeklassers van de technasiumrichting van Thorbecke Scholengemeenschap in Zwolle presenteerden onlangs hun eigen prototypes voor de Snoezelkamer op de IJsselbolder. Die maakten ze in opdracht van collega’s Marlies van Oosten en Jan Strijker.

Begeleiders Jan en Marlies hadden de eer om de producten van de leerlingen te beoordelen. En daar zaten verrassend ingenieuze en inspirerende prototypes tussen. “Een groepje studenten had een voelbord gemaakt, er was een ballenbak, anderen maakten een caleidoscoop én er zat zelfs een elektronisch aangestuurde knikkerbaan bij. Het was ongelofelijk wat ze allemaal hadden bedacht,” vertelt Marlies stralend. “En dat allemaal hufterproof, hè?”

 

 

 

 

 

 

 

Opdracht

Derdeklassers van de technasiumrichting op de havo en het vwo van Scholengemeenschap Thorbecke krijgen ieder jaar een opdracht van een bedrijf of organisatie. Jan en Marlies gaven het afgelopen schooljaar een presentatie over de Snoezelkamer. Marlies: “We gaven de opdracht er iets voor te maken. En dat hebben ze gedaan.”

Snoezelkamer

Gijs Koetsenruijter is één van de docenten die de leerlingen begeleidde. Die volgen vier uur per week het vak Onderzoek en Ontwerpen. “Leerlingen deden op internet onderzoek naar snoezelkamers. En tijdens een andere les kwam een ouder van een kind met een meervoudige beperking vertellen hoe hun ervaringen met de snoezelkamer zijn.” Vervolgens gingen de jongeren in groepjes aan de slag.

 

Mensen met een beperking

Een paar maanden geleden, presenteerden ze hun prototypes op de IJsselbolder zelf. Marlies: “Ze vonden het leuk om hier te kijken, bij de mensen voor wie ze het hebben bedacht.” En dat vond ook leraar Gijs: “Het is een mooi project, want veel leerlingen komen in het dagelijks leven niet in contact met mensen met een beperking. Het maakte indruk op ze en tegelijkertijd vonden ze het erg interessant.”

Geprikkeld om na te denken

Of er ook prototypen worden doorontwikkeld, weet Marlies nog niet. Maar het gaf haar en Jan zeker inspiratie. “Je wordt zelf ook weer geprikkeld om na te denken over hoe je iets kunt toevoegen voor cliënten.”