Toegankelijkheid Toegankelijkheid
Tekst
Contrast

Zoeken

Thomas Koers eerste Techambassadeur van Frion

Slimme sensoren en MijnEigenPlan zijn voorbeelden van zorgtechnologie die we gebruiken bij Frion. Nachtdienstcollega Thomas Koers (IJsselbolder) rondde 15 januari de opleiding TechAmbassadeur bij TZA IJssel-Vecht af. Daarmee is hij Frions eerste TechAmbassadeur, een mooie stap naar de toekomst.
Thomas Koers eerste Techambassadeur van Frion

Thomas had al affiniteit met zorgtechnologie. “Collega Ingeborg Dorst en ik zijn verantwoordelijk voor het e-mailadres domotica@frionzorg.nl. We behandelen vragen en aanvragen over de inzet van toezichthoudende domotica. De opleiding TechAmbassadeur sloot daar mooi bij aan, zorgde voor meer diepgang.”

Ethische waarden

De opleiding tot TechAmbassadeur (zes klassikale dagdelen, 36 uur thuisstudie en een onderzoek) gaat onder andere over de inzet van slimme technologie. In de leerstof boog Thomas zich over de vraag hoe we zorgtechnologie samen verantwoord een stap verder brengen. Wie en wat hebben we daarvoor nodig? Wat betekent het voor de privacy van medewerker en cliënt? Komen er niet allerlei ethische waarden in de knel? Hoe verandert het werkproces en welke competenties zijn er nodig? Hij weet nu hoe hij zorgtechnologie op een goede manier kan invoeren bij Frion.

Zorgtechnologie inzetten

Thomas: “Als ik iets zie waarvan ik denk dat collega’s er baat bij hebben, kan ik dat oppakken. Dus kijken hoe het middel in te zetten is, wie daarvoor nodig zijn, en hoe we het op groepen kunnen gebruiken. En andersom kan natuurlijk ook. Als een groep, collega of cliënt met een vraag of casus komt, kan ik adviseren en meedenken over mogelijke keuzes. Ik weet welke impact technologie kan hebben op het leven van de cliënt en hoe dit kan helpen om de wensen van de cliënt te verwezenlijken.”

Slimme sensor

Ter afronding van zijn opleiding, deed Thomas onderzoek. Hij stelde zich de vraag: hoe zorgen we ervoor dat onze collega’s volledig geïnformeerd zijn over de mogelijkheden en correcte toepassing van toezichthoudende domotica. “Ik richtte me op de slimme sensor met 360 graden bereik. Die kun je bijvoorbeeld bevestigen in de kamer van een cliënt. Via ons systeem kunnen we een vak ‘intekenen’. Als de cliënt daar ’s nachts doorheen loopt, krijgt een collega van de nachtdienst of de zorgtelefoon (overdag) een melding. Hij of zij kan dan kijken of de cliënt hulp nodig heeft. Het mooie is dat je met de slimme sensor een camera, deurmelder én bewegingsmelder in één hebt.”

Goede zorg bieden

Over hoe zijn rol als TechAmbassadeur inhoud krijgt binnen Frion, wordt momenteel nog gesproken. Thomas: “We kijken ook of de training tot TechAmbassadeur geschikt is om verder uit te rollen bij Frion. Het is een goede investering in de toekomst. Het aantal medewerkers in de zorg neemt af en zal in de komende tien jaar alleen nog maar minder worden. Zorgtechnologie kan een middel zijn om met minder mensen dezelfde goede zorg te bieden.”