Toegankelijkheid Toegankelijkheid
Tekst
Contrast

Zoeken

Aisame blij met hulp van DigiContact

Hulp op afstand altijd dichtbij
Aisame blij met hulp van DigiContact

“Digicontact helpt mij om zelfstandiger te zijn”, vertelt Aisame (23 jaar). Hij woont thuis en maakt gebruik van ambulante begeleiding van Frion. Sinds december heeft hij ook hulp via DigiContact.

Met beeldbellen meteen in contact

DigiContact is een altijd bereikbare zorgcentrale die met beeldbellen ondersteuning biedt aan cliënten, mantelzorgers en zorgverleners. Met één druk op de knop kan je via een app al (beeld)bellen met een zorgverlener van DigiContact. Zij kijken mee in het dossier van de cliënt, zo biedt het ondersteuning op maat.

Buiten dat DigiContact de mogelijkheid biedt om hen op elk ongepland moment te bellen, kunnen er ook afspraken gemaakt worden dat zij jou gepland bellen. “Ik bel niet zo heel vaak naar DigiContact, maar zij bellen mij wel twee keer per dag”, vertelt Aisame. “In de ochtend bellen zij mij wakker en in de avond herinneren zij mij aan mijn medicijnen.”

Altijd bereikbaar

DigiContact heeft voor de cliënten grote voordelen zoals de zelfredzaamheid vergroten en altijd iemand kunnen (beeld)bellen, want het doet hen goed om te weten dat er altijd iemand bereikbaar is en klaarstaat. Dit zorgt voor een gevoel van veiligheid, wat leidt tot een beter welzijn van de cliënten.

Daarnaast zorgt DigiContact voor meer eigen regie bij de cliënten. Zij hoeven niet altijd thuis te blijven voor begeleiding. Iemand kan de deur uit en online onder toezicht medicatie innemen, in plaats van dat een begeleider aan huis komt en cliënten daarop moeten wachten.

Voordelen in zorg bieden

Dat laatste is ook voor begeleiders een groot voordeel. Zij worden niet voortdurend gebeld, waardoor aandacht kan blijven bij de cliënt waar de begeleider op dat moment mee bezig is. Dit maakt het werk van ambulant begeleiders minder hap-snap. Dat geeft lucht en meer balans ook met eigen tijd, omdat nu ook met een gerust hart na de dienst de telefoon uit kan.

Ontlasten

“Frion wil de zorg graag blijven verbeteren. Hierbij kijken wij hoe dingen makkelijker of beter kunnen, daarom is Frion met DigiContact als pilot gestart in december 2023”, vertelt Femia Huisman, leider van dit project. “Hier zijn een aantal cliënten die ambulant begeleid worden, bij aangesloten. Op deze manier kan Frion de zorg efficiënter en effectiever inzetten.”

Femia: “Ik hoop dat collega’s zien dat DigiContact cliënten en begeleiders helpt. DigiContact is een onderdeel van ons aanbod. Door samen te werken met DigiContact kunnen we bewoners beter ondersteunen en zelfstandiger laten zijn. Dit ontlast de begeleiding in hun werkzaamheden. Sommige cliënten vinden het gebruikmaken van DigiContact spannend, daarom is het de taak van Frion en met name van de begeleiding, om de cliënten hierbij te helpen en hen in te laten zien dat het hen juist iets oplevert.”

Zelfstandig

Aisame is het daar hartgrondig mee eens. “Ik vind DigiContact fijn om te gebruiken en ik hoop dat het ook lang blijft. Ik zou het meer mensen aanbevelen, omdat het mij ook helpt in mijn zelfstandigheid”, zegt Aisame. “De app is gebruiksvriendelijk, dus voor iemand die minder snapt van technologie dan ik, is het ook heel makkelijk te gebruiken hoor!”